Bonaire en eindelijk weer een warme douche!!! =D - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa - WaarBenJij.nu Bonaire en eindelijk weer een warme douche!!! =D - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa - WaarBenJij.nu

Bonaire en eindelijk weer een warme douche!!! =D

Blijf op de hoogte en volg Tessa

03 Maart 2013 | Curaçao, Willemstad

Lieve allemaal,

Het is weer 2 weken geleden dat ik een reisverslag heb geschreven, maar ik wilde er even mee wachten. Ik ben namelijk naar Bonaire geweest! Daarnaast heb ik natuurlijk ook veel andere ervaringen opgedaan.

Op stage ben ik druk bezig met de klas naar mij laten luisteren, wat nog niet altijd in 1 keer wil lukken. En soms zelf niet in 5 keer. Sommige kinderen hebben gewoon schijt aan je en doen gewoon alsof ze je niet horen. Alle tactieken zet ik in: liedje zingen, dansje doen, kinderen die wel luisteren positief benoemen, gek doen, wachten, zeggen dat we korter buiten gaan spelen, schreeuwen. Maar helaas werkt het allemaal amper. Dus dan maar de laatste tactiek: schreeuwen en zeggen dat de kinderen moeten gaan 'slapen'. Dan moeten de kinderen met hun hoofd op de tafel gaan liggen. Dit werkt! Zo streng moet je dus zijn, maar ik vind het niet altijd leuk. Mijn mentor heeft mij verteld dat veel kinderen thuis worden geslagen als ze niet luisteren, dus alles wat ik doe heeft weinig effect.
Ook moet je improvisatie vermogen hier hoog zijn. Afgelopen week heb ik weer spontaan een gymles gegeven ("juffrouw Tessa gaat met jullie gymen") en vorige week heb ik de hele dag voor groep 1 gestaan.
Mijn mentor heeft me van tevoren wel verteld dat ze vertrouwen in me heeft en dat ze weet dat ik het kan. Ik kwam de groep 1 binnen en ben eerst op zoek gegaan naar de weekplanning. Deze kon ik niet vinden, dus dit ging ik navragen bij de andere groep 1: "Ooh ja, die hebben we niet gemaakt voor deze week, maar we zijn bij het thema.....". Oke, dat werd weer improviseren. Ook kwam er een vader, waarvan de zoon de volgende dag jarig was, aan mij vragen of ik even wilde kijken met wie zoonlief speelt en daaraan de uitnodigingen wilde uitdelen. Oke....
De dag ging best goed en ik was streng. Tijdens het kringmoment had ik 6 leerlingen een andere plek gegeven (verspreid door het lokaal) en 1 leerling had ik naar een andere klas gebracht.
Ook hier vonden de kinderen het moeilijk om te luisteren. De kinderen waren aan het spelen en moesten opruimen om vervolgens te kunnen eten en drinken. Ik 15 tot 20 minuten van alles geprobeerd om ze stil te krijgen, totdat ik besloot om Kelly erbij te halen. We hebben ze samen stil gekregen.
Toch waren de kinderen blij met me. De volgende dag, toen ik bij mijn eigen klas stond, kwam er een boefje uit groep 1 naar me toe, gaf me een knuffel en vroeg me of ik weer in zijn klas kwam. Ik zei 'nee' en hij vond dit erg jammer. Dat is toch wel weer mooi!

Ook ben ik in mijn eigen stageklas bezig met toetsen. Ik moet bijvoorbeeld de kinderen, omstebeurt, het bijbelverhaal laten navertellen. Erg interessant en je weet gelijk hoe goed iedereen oplet. In het verhaal van de verlamde man is hij volgens sommige kinderen dood (maar later wel weer levend "sta op en loop") of hij slaapt.

Afgelopen maandag, 25 februari, ben ik met Kelly, haar ouders en oom&tante naar het sea aquarium gegaan. Zij gingen zwemmen met dolfijnen en ik heb gekeken. Erg leuk! Maar je kon ook het sea aquarium in en daar waren 'voel' bakken. Ik heb pijlstaartroggen geaaid, een paar keer een zeester vast gehouden, maar ook een zee-egel en een zeekomkommer. Ik vond het eerst best spannend, maar vervolgens was ik net een klein kind die alles wilde aanraken en vast houden.
Op een gegeven moment was het voedertijd voor de zuster haaien. Ik hoor geluid en ben gaan kijken en deze heb ik natuurlijk ook geaaid. Een mevrouw hield mijn hand vast en liet me allemaal delen voelen. Ik mocht ook de kieuwen aaien en vervolgens duwde ze mijn vinger in zijn kieuw! Heel bijzonder. Tot slot heb ik 2 haaien een vis gegeven.
Weer een leuke ervaring erbij! Nadat Kelly en familie klaar was met zwemmen zijn we naar hun resort gegaan en heb ik daar lekker met warm water kunnen douchen! Dat was echt genieten!!


En toen was het woensdag zover: ik ging naar Bonaire. Iris en Nikki hadden me naar het vliegveld gebracht en de reis kon beginnen. Ik had alleen handbagage en alle vloeibare stoffen mogen gewoon daarin mee. Op Bonaire aangekomen werd ik door Jolanda en Anne opgehaald. Zij, en Nardi, lopen op dat eiland stage en ik kon gezellig bij hen logeren.
Donderdagochtend ben ik naar hun stageschool gegaan en heb het een en ander meegekeken. Het is een vrij Nederlandse school, dus heel anders dan mijn school. Vervolgens ben ik met Jolanda naar de boulevard in Kralendijk gegaan, waar we wat gedronken hebben.
In de middag ben ik met Jolanda en Nardi op de scooter, via de kustlijn, richting het noorden gereden naar het plaatsje Rencon en vervolgens naar de ruwe kust. Hier was ook een indianen tekening te vinden.
Vrijdag ben ik alleen Kralendijk ingegaan, wat op nog geen 5 minuten afstand van hun huis is. Op de heenweg stopte er een auto toeterend naast me en hij wilde me een complimentje geven; ik zag er mooi uit. Hij vroeg waar ik woonde en ik vertelde waar ik logeerde. Hij wist het gelijk, want hij was de buurman. In Kralendijk heb ik lekker rond gewandeld en een heerlijk italiaans ijsje gegeten.
Vrijdagmiddag heeft Nardi mij naar HET surfstrand van Bonaire gebracht, waar Jolanda al was (Anne was helaas ziek). Het was er erg druk met windsurfers, wat heel leuk was om te zien.
's Avonds zijn we uit eten geweest en na het uitbuiken en douchen (Ze hebben een warme douche!! Was weer genieten!!) zijn we op stap gegaan. We gingen met de fiets en de meiden hadden me al gewaarschuwd voor een hond die achter fietsers aanrent. Dus op een gegeven moment hoorde ik een hond blaffen en zag ik Nardi ineens heel snel fietsen. Jolanda hoorde ik alleen maar roepen "fietsen, fietsen, fietsen, fietsen fietsen!!!". Ik schrok me wild en hoorde de hond toch vrij dichtbij, maar hij heeft ons gelukkig niet in kunnen halen. Het stappen was erg leuk en gezellig! Omdat Bonaire klein is, kennen veel mensen elkaar en alle culturen gaan door elkaar.
Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar het zuiden gereden, naar de zoutpannen. Hier wordt nog steeds zout gemaakt en het is een vrij groot gedeelte van het eiland. Ook heb ik nog een flamingo gezien. Bij het surfstrand (Jibe city) hebben we nog wat gedronken en zijn weer op huis aangegaan. 's Avonds hebben we lokale spare-ribs gegeten en om 19:30 hebben Anne en Nardi mij weer naar het vliegveld gebracht. Weer mochten de vloeibare stoffen in de handbagage mee door de douane (de security keek niet eens naar het computerscherm), even wachten en vervolgens zat ik weer in het vliegtuig met maar 4 mensen, voor 20 minuten, naar Curacao.
Het was een super ervaring! Ik ben heel blij dat ik het gedaan heb en het was heeeel gezellig met Anne, Nardi en Jolanda!

Dit was het weer. Volgende week zit ik alweer op de helft van mijn verblijf hier en over een kleine 3 weken zijn mijn vader en Lilian al hier. Gezellig!!

Ik hoop dat jullie het weer leuk vonden om te lezen en tot snel xx

  • 03 Maart 2013 - 21:19

    Heleen:

    Heeee Tessa ik geniet iedere keer weer van je belevenissen en je vertelt het zo boeiend dat ik mij er helemaal een voorstelling van kan maken vooral als je voor de klas staat hoor ik je zo af en toe zuchten hihi nog veel plezier!!!! X heleen

  • 03 Maart 2013 - 21:56

    Je Tantes:

    Mooi verhaal! Lachen, niet! Leuk om die kinderen op te voeden....ik zou gek worden.. goed hoor, dat je zo'n geduld hebt! Als je een paar handboeien nodig hebt...
    Ga maar zoveel mogelijk doen en zien, voor je het weet ben je weer terug en vind je het toch wel jammer als je iets toch niet hebt gedaan. Cuba bijvoorbeeld!!!!
    Doei, groetjes van de knapste tantes!! Oh ja, Vesper is vandaag 2 jaar! Wij hebben al gebak gegeten...

  • 03 Maart 2013 - 22:04

    Ed:

    Hoi Tessa
    Fijn dat je het schrijven zo volhoudt want wij genieten van je verhalen. Gelukkig heb je beide handen nog na dat haaienaaien. Heel goed dat je in alles zo positief bent. Geniet er nog maar even van.
    Liefs Ed & Ria

  • 06 Maart 2013 - 19:06

    Michelle:

    Hooi Tessa,

    Je hebt weer een leuk verslag gemaakt :D Ik heb echt gelachen...
    Ik zou al helemaal gek zijn geworden van die koters :P whaha Als ik zulke in de winkel heb tijdens me werk, dan werken we ze der uit :P

    Super gaaf dat je haaien mocht voeren :D Leuke foto's ook :)

    Veel plezier nog ! :D

    Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Hallo allemaal, Dit is mijn reisdagboek en hiermee kun je mij volgen volgen tijdens mijn avonturen van mijn minor internationale stage op Curacao! Ik zal regelmatig wat schrijven en foto's toevoegen. Veel leesplezier!

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 11905

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 16 Mei 2013

Stage op Curacao

Landen bezocht: