Een rustig weekje - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa - WaarBenJij.nu Een rustig weekje - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Tessa - WaarBenJij.nu

Een rustig weekje

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

09 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Vorige week was ik erg veel weg geweest en deze week heb ik lekker rustig aan gedaan. Ik moest echt even bijkomen.

Het carnaval is hier begonnen, dus dat betekende voor afgelopen maandag: een dagje vrij. Dit omdat er kindercarnaval in de wijk van mijn stageschool was. Mijn stageschool doet er niet aan, omdat het een christelijke school is. Maar ze wilden de kinderen wel de kans geven om eraan mee te doen.
Dinsdag en woensdag was er wel gewoon school. Dinsdag had ik een gymles gegeven. Hiervoor had ik 3 spellen bedacht, maar aangezien de kinderen slecht luisterden (zoals vaker) heb ik maar 2 spellen kort kunnen doen. Dat vond ik wel jammer, maar mijn mentor vond dat ik het goed deed. Ze liep in en uit het gymlokaal en op een gegeven moment zei ze "Top juffrouw! Top juffrouw!".

Donderdag kwamen we erachter dat hier op Curacao dingen niet 'even' gedaan zijn. We moesten om 13:00 bij de autoverhuur zijn om onze auto voor aankomende maand te betalen. Voordat we komen moeten we altijd onze auto laten wassen (en dit was nodig!). Dus wij dachten: als we om 12:00 weg gaan, dan laten we onze auto even wassen en dan zijn we daar op tijd. Niet dus. We hebben daar 'even' gezeten en om 13:30 was onze auto schoon. We hebben eerst bijna 45 minuten gewacht eerdat onze auto schoon gemaakt kon worden (het was druk; er stonden 2 grote auto's die grondig schoon gemaakt moesten worden), waarna onze auto grondig aangepakt kon worden.
Je moet hier geen haast hebben.
Na het wassen, naar stageautoverhuur gaan, boodschappen doen, een plons in het zwembad, was het alweer tijd voor de barbeque. Was heel gezellig, maar tjonge wat gaat zo'n dag snel.

Vandaag, vrijdag, was een bijzondere dag. Kelly en ik (Lisanne was nog ziek) gingen met Ieke en Kim (2 medestudenten) mee naar hun stageschool , want daar was kinderencarnaval. Dat zou helemaal leuk zijn. Half 8 begon de school, dus wij vertrokken op tijd en waren er al om 7 uur. Er was nog geen leerkracht te bekennen. Om 7:10 druppelden de eerste leerkrachten binnen en om 7:25 de directrice. Om deze tijd besloot een leerkracht om balonnen op te blazen en het plein te versieren. Wij hebben maar even geholpen. Ze maakten zich totaal niet druk over dat ze misschien al in hun lokaal hadden moeten zijn.
Om 8 uur werd aan Kelly en mij gevraagd: "Willen jullie helpen met het aankleden (carnavalskleding) van de kinderen van groep 3? Want de juf is er nog niet.". Wij vonden dit geen probleem en gingen mee.
Aangekomen in de klas vertelde de adjunct-directrice ons: De afwezigheid is gedaan, dus kom maar hier zitten. Wat bleek: wij moesten de rest van de dag doen! Oke...en nu? Ik vroeg me af wat we moesten gaan doen. We hebben eerst onszelf voorgesteld en daarna alle namen van de kinderen aangehoord. Wat de namen waren kan ik niet herhalen, want ze waren best moeilijk.
Maargoed we kwamen voor het kindercarnaval. Alle klassen zouden eerst om 8uur buiten moeten verzamelen, toen half 9, toen 9 uur en dat werd uiteindelijk om 9:20. En we moesten die kinderen toch vermaken. Dus ik wilde 'ik zie, ik zie wat jij niet ziet en dat is...' spelen, maar dit begrepen de kinderen niet. Dus we hebben maar kleuren gezocht; rood, blauw, groen, roze. De kinderen waren reuze betrokken en vonden het heel leuk. Maar na een half uur ben je daar ook klaar mee. Toen heb ik maar een boekje van kikker voorgelezen.
Conclusie: het was een leuke, maar vermoeiende dag. Heel lastig als de kinderen geen Nederlands spreken (toch is het een Nederlandse school), weinig Nederlands verstaan en denken dat ons Papiaments heel goed is (heel lastig!). Ook waren we weer verbaasd: hoe kun je nou verwachten dat kinderen Nederlands kunnen, als je les geeft in het Papiaments ennn is het nou 'het buik' of 'de buik'...?!

Het carnaval is nu echt begonnen. Er zijn allemaal optochten overal, maar ik ga niet overal heen hoor. Zondag gaan we naar de grote optocht in Willemsstad en dinsdag naar de afsluiting van het carnaval. Ik ben benieuwd.
Aankomende week is het ook vakantie, dus dat wordt even genieten en relaxen (doe ik normaal niet). En natuurlijk aan school werken. Afgelopen minor heb ik ten slotte ook al verbeterd en is goedgekeurd, dus ook aan school wordt gewerkt.

Alle oude huisgenoten zijn ondertussen allemaal vertrokken en daar hebben we gezellige, leuke en vooral schone/nette (!) huisgenoten voor in de plaats gekregen. Een aantal met specifiekere specialiteiten. Tara verzorgt onze wenkbrauwen, Kelly is onze fotografe en ik ben moeder Theresa.
Ook heb ik weer kakkerlakken gespot, dus ik houd de spuitbus bij de hand. Ook hebben we ratten, maar die blijven hopelijk buiten. De muggen vinden me steeds minder lekker en aan de leguanen raak ik ook gewend :)


Tot snel

  • 10 Februari 2013 - 16:42

    Ria:

    Heeee tessa,

    Zo te lezen gaat het prima daar!
    Ik/wij lezen je verhalen graag,erg leuk om te horen hoe het met je gaat.
    Veel plezier en we wachten weer op je volgende reisverslag :)

    Gr De Deggensjes

  • 10 Februari 2013 - 17:23

    Lilian En Hans:

    Hoi Tessa, je verhalen over je avonturen zijn leuk om te lezen. Waren het vorige week vooral verhalen over het strand en uitgaansgelegenheden. Deze week was je serieus bezig met de schoolkinderen en de carnavalsactiviteiten. We kijken weer uit naar je volgend verslag.

  • 10 Februari 2013 - 19:28

    Annette Hartman:

    Hoi Tessa,

    Wat leuk om je zo te kunnen volgen van een afstand !
    Volgens mij ben jij een SUPER-juf, als ik je zo zie staan voor die kinderen !

    Lieve groetjes vanuit België,
    Annette

  • 10 Februari 2013 - 19:35

    Heleen:

    Hoi Tessa, je hebt het er maar druk mee maar volgens mij hoef je je geen moment te vervelenje. Zal straks wel wennen worden als je hier het snelle tempo weer moet opnemen. Veel plezier de komende week! X heleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Hallo allemaal, Dit is mijn reisdagboek en hiermee kun je mij volgen volgen tijdens mijn avonturen van mijn minor internationale stage op Curacao! Ik zal regelmatig wat schrijven en foto's toevoegen. Veel leesplezier!

Actief sinds 02 Dec. 2012
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 11867

Voorgaande reizen:

06 Januari 2013 - 16 Mei 2013

Stage op Curacao

Landen bezocht: